نا پای دار

نمک نپاچ روی زخم

شنبه, ۶ دی ۱۳۹۳، ۰۹:۵۴ ب.ظ

مراقب خودت باش

برف بازی خوش بگذره

البته می دونم رفتی

اینرو می نویسم واسه برگشتنت

دلم برای دست های سرد بعد از برف بازی تنگ شده

سردیش یه طوریه

دیدی زیر آب گرم که می بریش موقع شستن

بیشتر می سوزه

رو بخاری میگیریش تا گرم شه بازم می سوزه

این به خاطر اُنسی هستش که با برف گرفته

سوزشِ فراقِ

  • علی رسولان

نظرات  (۸۴)

سلام
قشنگ بود
یه حس خوب داشت
پاسخ:
سلام شبتون به خیر باشه الهی
با کلی حرف نگفته
  • یک سبد سیب

  • امشب کسی بر زخم های دلم نمک زده است


    قشنگ منتقل نمودین سوزش ِ فراق را



    خدایا کاش همه ی فراق ها راهی شود برای وصال

    جایی که راه نیست تو راه گشایی خدا

    پاسخ:
    وا قعن ؟
    کار بسیار بدی کردن
    نمگ پاچوندن خوب نیست
    ان شاء الله
  • باران نم نم...
  • من رو یاد یکی از پستهای حلال ها انداخت...
    برفاب!!!
    پاسخ:
    برفارت
     barf art
  • باران نم نم...
  • برف آرت همون تلفیق انگلیسی فارسی هستش الان؟!!!
    فایل صوتیشم دارم الان گوش میدم...
    صداتون چرا اینجوری میشه؟!!!
    پاسخ:
    شایدم برف و زیارت باشه
    شایدم همون هنر برف
    شایدم یه سری موارد دیگه!
    خب رو دستم گرفته بودم ریکوردر رو :)  دوست داشتم بخونم نیست زیاد بود
    من به خاطر این متن مقام دوم رو گرفته بودم یادش به خیر :)
    البته یه سری اشکالات داشت که تو این متن رفع شده و اگر نبود این اشکالات می دونم اول می شدم ها! اشتباهات تابلویی هم بود :)
  • باران نم نم...
  • خدا قوت!!!
    پاسخ:
    بابت ؟
    رو دست گرفتن صدا ؟ مث دوربین رو دست که موافق و مخالف داره :)
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • چه تلخ یادآوری کردید
    در صورتی که میتونه خیلی هم این حس ها جذاب باشه
    خب شما از یه بعد دیگه گفتید و این حس شاعرانگی و بعدنگریتون قابل تقدیره!!!
    پاسخ:
    خب درد هم داره خب
    اصن یه جوری میشه دست اون موقع
    انگار همه ی وجود آدم تحت فشار
    بعد دیگه اش رو شما بگید بدونیم Oo داره ؟
  • ارکیده صورتی
  • چه زیبا و چه غم انگیزناک!
    و چه پر احساس
    شاد باشید و پر انرژی

    خوش به حال هرکی که رفته برف بازی :(
    چرا تهران برف نمیاد؟؟؟؟!!!
    پاسخ:
    زیبای غم انگیز ;o
    شادی اگه منظور حس خوب داشتن باشه رو دوس دارم ، انرژی هم دارم خداییش

    این یه متن قدیمی هستش ها!
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • بعد دیگه اش؟
    نه دیگه خیلی عاشقانه - رمانتیک میشه بچه ها میخونن خوبیت نداره
    :)

    نه خب بعد که زیاد داره نداره؟
    یه بعد دیگه اش که حسش کردم واقعن و خیلی بهم کیف داده برف بازی با امیرامون و باباشون بوده(پارسال بود فک کنم تووب قبلیم عکسشم گذاشته بودم) که بعدشم هم رفتیم پشت کولرمون قایم شدیم(یعنی رو بوم بودیم) و چایی خوردیم که همون حسهایی که میگید مثل سوزش، توی وجودت هم احساس میکنی
    اتفاقا هی امیرعلی میگفت یخمه و من تو دستاش فوت میکردم!
    خداییش بازی با بچه ها یه عالمی داره واسه چند لحظه همچیو فراموش میکنی!!
    پاسخ:
    من به بچه ها نگاه کردن رو بیشتر دوس دارم تا بازی کردن باهاشون
    بعد در انتها هم یواشکی
    لپای قرمز شدشون رو بخورم " گاز بگیرم اصطلاح بهتری هستش"
  • ارکیده صورتی
  • منظورم این بودکه هرکی هرکجا رفته برف بازی خوش به حالش.
    بعدم سوال پرسیدم که چرا تهران برف نمیاد؟ :)))
    پاسخ:
    میادها!
    سمت دهات های قدیمیش میاد :)
  • سما بانو
  • سوز فراق

    خیلی متن خوبی بود
    من که متن قبلی تون رو نخونده بودم اما این متن خیلی به دل می شینه

    کپی از یک سبد سیب:
    خدایا کاش همه ی فراق ها راهی شود برای وصال

    یاعلی
    پاسخ:
    از اینکه می گید قبلی رو نخوندید حس خوبی بهتون دست میده ؟
    یا از اینکه می گید این یکی رو خوندید حس عالی تری بهتون دست میده ^ ^

    ان شاء الله
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • پس بازم بعد داره
    پاسخ:
    باید داشته باشه
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • دلتنگانه زمستانه بود!

    سوزشی همراه با احساسات کژتابانه ...
    با مرور لحظاتی که میان برف و سوز مهربان زمستانه اش سپید شد، لبخند پهنی خواهی زد .امّا لحظه ها زود می گذرند ... سوزش دستت این بار تو را به بیرون، جایی دور از خاطراتت پرت می کند ... همین جا .. کنار گرمای دردناک دور از سرمای مهربان
    فراق گرمه و سوزان ولی یادآور سرمای وصل
    پاسخ:
    شایدم زمستانه اش دلتنگانه بوده !

    کج تابی هم میشه !
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • به به به کامنت پلک
    :)
    پاسخ:
    چرا اونوقت ؟
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • خوشم اومد از نوشتنش

    لابد داره دیگه!
    پاسخ:
    آهان!!!
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • + یک سوال بی ربط باز :
    - شما احیانن میدونید با چه نرم افزاری میشه صداهای اضافی یک صوت رو حذف کرد؟ داخل اینترنت زیاد جستجو کردم ولی وقتی ازشون استفاده می کنم روی قسمتی که حذف می کنم نرم افزار یک صدای اعلام می گذاره.
    پاسخ:
    sony sound forge 
  • سما بانو
  • نه حس خوبی بهم نمیده
    اگه خونده بودمش میشد گفت که این یکی حس عالی تری داره یانه
    بنظرم باید این یکی بهتر باشه چون مطمئنن تجربتون در نوشتن بیشتر شده
    اما خوبِ که لااقل این رو خوندم
    پاسخ:
    :)
    خدا رو شکر که حداقل حس خوبی بهتون نمیده !
    نه اون یکی اگه منظورتون نه مثل همیشه اس خیلی بهتره !
    خب صادقانه اش اینه که خودمم بعضی اوقات حوصله خوندن متن های بلند رو ندارم !
    اگه مورد دیگه ای غیر از این هستش که باعث میشه نخونید بگید تا بعدن تر ها اصلاحش کنم !
    Peter Abelard
     متکلم و فیلسوف فرانسوی;
    او کتابی به نام «خود را بشناس » نگاشت
     و در آن ضمن توضیح معنای «گناه » بیان داشت
    که افعال انسان نمی تواند او را نزد خداوند خوب یا بد جلوه دهد;
    زیرا افعال فی نفسه خیر یا شر نیستند و آنچه مهم است نیت اوست.

    گناه یک فعل نیست،بلکه رضایت خاطرانسان به چیزی نادرست است

    به نظرتون اینجوری  میشه آیا ؟
  • پلڪــــ شیشـہ اے


  • خب پس این طوری اگر باشه طرف هر عملی خواست ازش سر میزنه بعدم میگه نیتم رضای الهی بوده صرفاً ...؟!

    پاسخ:
    پس چرا یه آدم عاقل درس خونده هم چین موردی که اینقد واضح هست رو متوجه نمیشه آیا ؟
    به نظرتون گیر کارش کجاست ؟
    یعنی چی رو نتونسته حل کنه که رسیده به اینجا !
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • عجله کردم این و نوشتم. 
    یک گشتی میزنم ببینم کی بوده اصن این طرف،بعد ..
     
    پاسخ:
    خیلی خوب 
  • منورالفکر
  • برف آرت رو که نخوندم.حتما اونموقع ها نیومده بودم توی محله تون هنوز..
    و
    اما این نمک پاچ! با سوراخ هایی گشاد و این شره نمک اونطور که از دلتنگی برای زمستانه اش و بسیاری حرفهای نگفته دیگه برمیاد،روی جراحتی کهنه..سوزش فراق!
    فعل معکوس نیست که؟ آرامش فراغ مثلا؟

    مسئله برفه یا دستی که به برف میرود؟
    چرا حس میکنم برف بازی نکته انحرافیه؟
    چرا یهو از دلواپسی میرسه به ذات پرد محنت برف که میخواید بگید لذت داره با تمام سوزشی که ایجاد میکنه؟
    اصلا برف و انس باهاش خربزه شیرین سرخوشی باشه و بعدشم پای لرزش بشینه...
    حرف اصلی چیه؟
    پاسخ:
    همون سوزش فراق دیگه
    لذت همراه با درد
  • منورالفکر
  • شاید بپرسم
    برف مجاز از کیه که انس باهاش رو
    بهمون توصیه میکنید،بهتر باشه.نه؟
    پاسخ:
    مفهوم جزئی نیست
    کلی هست
  • منورالفکر
  • رکورد شب زنده داری های جمعی داره شکسته میشه راستی...! ساعت3 نیمه شب...
    ---
    از خیال تو آدم برفی ای میسازم
    با دستانی پر از شیون گز گز ها
    نیمه شب است
    هوا پر از سوز است
    ولی
    لباس شبش همچنان یاقوتی کبود است
    آن لمه رقصان سرخ را
    هنوز بر دوش نیافکنده
    نپرس
    این برف ها
    آز آسمان سفر نکرده اند
    سر شب پنجره اتاق خواب ت باز مانده بود
    نیمه شب است
    و
    من
    چمباته زده زیر پنجره باز
    پنهان شده زیر بوته سرمازده توت های وحشی
    با دستانی پر از شیون گز گز ها
    زل زده ام به
    آدم برفیِ
    باریده از اتاق تو...

    چه دروغ عجیبی گفت
    هواشناس کانال های مریخی
    که
    خود را نپوشانید
    هوا امروز آفتابی است!
    ---
    تقدیمی به دستی که نرود سمت نمک پاچ!، بهتر است...
    ها کن وسط بوران دستهایت...
    هیچ شعله ای چون عشق رودساز نیست
    و
    کدام سینه از تو، شعله ور تر؟!
    ---
    حتما باید دست زور روی سر دستام باشه که ننویسن
    پاسخ:
    قشنگ بود
    خوب
    استفاده از زور هم شایسته نیست
  • یک سبد سیب

  • نه

    همینطوری با خوندن متن شما ، این بیت اومد سر زبونم! 


    یاعلی
    پاسخ:
    آهان
    خدا رو شکر
  • سما بانو
  • سلام
    نمی دونم من اشتباه متوجه منظورتون شدم یا شما؟
    اینجا که متن طولانی نیست...

    منظورم از متنی که نخوندم barf art  در حلال هابود که باران نم نم فرمودن این متن شبیهِ بهش. لابد اون موقع به حلال ها ملحق نشده بودم
    وگرنه من اگه از نوع نوشتن یکی خوشم بیاد، حالا هر چقدر هم طولانی می خونمش حتی اگه لازم باشه چند باره تا بفهممش.

    یاعلی
    پاسخ:
    من اشتباه متوجه شدم
    عذر خواه شدید!!!

    نگفتن شبیه گفتن یاد اون افتادن به خاطر واژه ی برف
    این روحیه خیلی خوب ، من خودمم همین طورم
  • سید حسین
  • باز دلم از سوز فراق گُر گرفت ،
    هیچ برفی نتوانست سردش کند ...
    ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
    سلام
    زیبا بود
    قلمتان پایدار
    پاسخ:
    چه جمله ی زیبایی

    سلام
    ممنون
    سلام
    با مطلب "سوال" به روزم.
    شماهم دعوتید.

    پاسخ:
    سلام
    ممنون
  • باران نم نم...
  • این حرفی که فیلسوف فرانسوی گفتند کاملا درست هستش...

    همون الاعمال و به نیات میشه!!!

    شما برعکسش رو در نظر بگیر...

    اگر مسجد ساختی ولی نیتت آلوده به ریا بود نتنها حسنه نداره بلکه عقاب هم داره!!!

    حالا گناه هم همینطوره!!!

    مهم آگاه بودن به گناه هست!!!

    بطور مثال اگر کسی که نمی دونه روزه چی هست اصلا ماه رمضان روزه نگیره گناه کرده؟!!!

    درحالیکه عمل روزه خواری از وی سر زده!!!

    پاسخ:
    کاملن درست هستش Oo
    به این بخش متن توجه بیشتر :

    زیرا افعال فی نفسه خیر یا شر نیستند
  • منور الفکر
  • اون اندیشمند حرف از ندانستن نزده
    همون جهل خودمون
    بلکه حرف از نیت خوب حتی در عمل بد و نتیجه خوب زده
    که یقینا نسبی است
    وگرنه واقعا کار همه راحت بود
    نیت خوب میکردند و گناه اندر گناه
    نزول میداد به نیت کمک
    قتل میکرد به نیت پاکسازی محیط اجتماعی از شرورها
    دزدی میکرد به نیت کمک مستمندان
    دائما در حال تجدید فراش بود به نیت...
    رفاقت نامربوط میکرد به نیت...
    و
    قص علی هذا
    پاسخ:
    بلکه حرف از نیت خوب حتی در عمل بد و نتیجه خوب زده
    این درسته
    ولی نسبی هست دیگه چی می خواد این وسط ؟
    بقیه توضیحات هم خوب

    و قس علی هذا!
  • باران نم نم...
  • منور جان عزیز درست داره می گه...

    نه خانوم من این رو نمی گه که...

    بیا به تفکیک جملات بریم جلو...

    "1.که افعال انسان نمی تواند او را نزد خداوند خوب یا بد جلوه دهد;
    2.زیرا افعال فی نفسه خیر یا شر نیستند و آنچه مهم است نیت اوست.

    3.گناه یک فعل نیست،بلکه رضایت خاطرانسان به چیزی نادرست است"
    1.فعل انسان می تونه در ظاهر خیلی خوب باشه ولی باطنی نفرت انگیز داشته باشه...این عمل نزد خداوند مورد قبول نیست!!!
    گفتی قتل...قتل یعنی ستاندن جان انسانی...اون سربازی که میزنه زیر چهارپایه ی یک اعدامی در ظاهر عامل قتل یک نفر میشه اما در باطن گناهی برای اون نزد خداوند نوشته نمی شود!!!
    2.افعال واقعا خیر یا شر نیستند این نیتها هستند که به اونها ماهیت و جهت دهی می دهند...
    3.این آخری هم که واضحه توضیح نمی خواد دیگه!!!
    پاسخ:
    افعال واقعا خیر یا شر نیستند این نیتها هستند که به اونها ماهیت و جهت دهی می دهند...
    برای این خط می تونید یه دلیل بنویسید
    لازم نیست منسوبش کنید به کسی
    نظر خودتون رو می گم
  • منور الفکر
  • باران بانو!
    اصل عرض من چی بود؟
    اینکه حرف نویسنده اینطور که خودش حکم تام داده نیست
    نسبیه
    و البته شما هم در مثالهاتون به نمونه های مثبتش اشاره میکنید
    ولی نمونه منفی الی ماشاللهوجود داره
    تا ثابت کنه این قاعده محسوب نمیشه
    مثال قتل رو عرض کردم منظور کار یخودسرانه برای تصفویه جامعه بود نه مجری قانون و شرع بودن
    اینکه دیگه شامل مصداق قتل نمیشه.اینها الفاظ قراردادی هستن

    یه نکته مهم هم وجود داره که
    این نویسنده
    یه صغری داره
    یه کبری
    ولی نتیجه گیری اش غلط و منفصله از اجزاش

    مضاف بر تام حرف زدنش
    پاسخ:
    نسبی یعنی چی اینجا ؟
  • باران نم نم...
  • این یک اصل فقهی هستش...

    در حقوق هم داریم اگر عامل به عملی که ندونه که اون عمل جرم محسوب میشه گناهکار نخواهد بود...

    پاسخ:
    اینکه در حقوق همچین چیزی واقعن هست رو نمی دونم دقیقن اما
    بحث حقوقی نیست ها! فلسفیِ
    البته تو حقوق هم شک دارم همچین چیزی باشه ، یعنی اگه کسی ندونه بدون گواهینامه رانندگی کنه جرم داره و کسی رو بکشه مجرم نیست ؟
     و دلیل چی شد ؟
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • چ لینک خوبی جالب بودن :-)
    پاسخ:
    اوهوم
  • باران نم نم...
  • اگر شما اگر ماشین رو بشناسی و رانندگی بلد باشی مطمئنن خبر از لزوم گواهی نامه هم داری...

    منظور من چیز دیگریست...

    ما سال آخری ها خوب می دونیم تو حقوق و فقه اسلامی چی نوشته!!!


    پاسخ:
    خیلی خوب
    منتهی این رو هم دو پهلو نوشتین ها :)
  • باران نم نم...
  • اگر دوم حذف بشه لطفا
    پاسخ:
    با این تبصره شما دیگه نیازی نیست دیگه :)
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • ارزش های اخلاقی براساس قصد و نیت درونی مطرح شدند 
    یه هم چین چیزی نوشته بود : حاکی از نظریه اخلاقی مبتنی بر وجدان است تا تعبد

    وجدان یک چیزی هست که چارچوبش رو خود شخص برای خودش مشخص میکنه ، یعنی همون نسبی بودنه 

    (البته اصلن نمیدونم درست گفتم یا نه چون نشد کامل بخونم و سر در نیاوردم ی بخش هاییش رو)
    پاسخ:
    لزومن ارجاع به وجدان منجر به نسبی شدن نمیشه
    بعد ارجاع به وجدان نداده به نظرم میگه فعل ها خوب بد نیستن ، یعنی شر بالذات نداریم ، یا بهتر بگیم فعل حرام ، کار حرام؟
    سوال میشه این: آیا شراب ذاتا شر هست که حرام شده  یا نه صرفن بر اساس تعبد هست که حرام شده یا مثلن هر حرام دیگه ای !
    بر اساس نگاه آبلارد انگار شراب ذاتن شر نیست این نیت ما هست که شراب رو شر یا خیر می کنه!
    هلوئیز رو خوندید ؟ اینکه تحت تاثیر چه شرایطی این رو گفته؟
  • باران نم نم...
  • دو پهلو نیست...

    جناب اوما وسط یک جزیره ی دور افتاده به دنیا اومده که نمی دونه چی به چی هست آگاه به بد و خوب الهی نیست...صرف تبعیت از رسول باطنی یک سری کارها رو بد می دونه و ازشون پرهیز می کنه و یک سری رو هم خوب و بهشون عمل می کنه...

    اما نمی دونه نمازی هست...روزه ای...وضویی...خمسی...زکاتی...ایمان به خدایی...اصول دین..فروع دین...

    الان جناب اوما که نماز نمی خونه...روزه نمی گیره...خمس نمیده...زکات نمی ده...به خدا ایمان نداره...اصول و فروع دین رو کلا رعایت نمی کنه جهنمی است آیا؟!!!

    دیگه از این واضح تر؟!!!

    پاسخ:
    خب بحث سر این نیستش که اصن
    سر همون کارهایی هست که تو جمله شما رسول باطنی می رسه بهش !
    آیا ذاتن خیر هستن یا ذاتن شر " اونایی رو که رسول باطنی می فهمه بدِ "
    یا نه خیر و شر بودنش بر می گرده به نیت فرد ؟
    تغییر سبک صعودی نزولی نظرات به درخواست مخاطبین
    پاسخ:
    اینجوری بهتره یعنی ؟
  • چهل و چهار
  • بحثِ
    پاسخ:
    پ ن
    مسابقات دوی صد متره :)
  • باران نم نم...
  • نه...
    پاسخ:
    چی ؟
  • باران نم نم...
  • رسول باطنی به خیری برسه...خیره!!!

    به شری برسه...شر!!!

    حتی اگر ظاهر عمل شر باشه...مثل سیلی ای که پدر به فرزند می زنه جهت تنبیه از سر خیرخواهی...

    پاسخ:
    سیلی پدر به فرزند که عین شر هستش !!! نیت هم شر بودنش رو تغییر نمیده!
    پس شما هم عقیده با آبلارد هستید منتهی زاویه نگاهتون فرق داره اونم به خاطر دسترسی هاتون به منابع خوب حدیثی و اسلامیِ
    وگرنه از آبلارد هم می زدید جلو
    به نظر من شما متناقض هست حرفاتون
    از یه طرف قبول دارید و از یه طرف نه ! میشه اینجوری آیا ؟
  • چهل و چهار
  • پارسال بعد از های بای یه پست گذاشتین بحثی گشت
    100 و خورده ای نظر داشت یادمِ
    چی جالب
    پاسخ:
    و اذا سویته و نفخت فیه من روحی
    البته اگه درست نوشته باشمش الان ؟ :)
  • باران نم نم...
  • این مدلیش خوب نیست همون برگردونید سر مدل قیلی کامنت لیست ها رو...
    پاسخ:
    بالاخره چی کار کنم Oo
  • چهل و چهار
  • من ک سوالی نگفتم..
    خبری گفتم بحثِ
    .
    .
    .
    .
    بحثون مقبول
    پاسخ:
    :)
    منم دعوا نکردم
    یه نکته ای گفتم فقط !
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • نه اتفاقا بهتره همین مدل
    چی بود همش باید میومدی پائین
    پاسخ:
    آیکون گریه به شدت
    ای خدا
    کدوم جوری باشه راحت ترین بالاخره
    اینجوری واسمون حرف در میآرن ها !
    میگن ثبات ندارن :)
  • باران نم نم...
  • خب الان هی باید بالا پایین کنیم بخونیم بنویسیم...

    یویو ایم مگه!!!

    این جناب اوما هم عجب تغییرات ناگهانی ای میدند ها!!!(از این استیکر یکم شیطونک ها)

    پاسخ:
    همون
    بعضی اوقات واقعن حس می کنم می خواید دست بندازید دسته جمعی :/
  • باران نم نم...
  • مگه زدن بد نیست...قبیح نیست!!!

    پس چرا خدا در قرآن می فرمایند که زن اگر هرکاری کردی سربه راه نشد نهایتا بزنش؟!!!

    نفس عمل مهمه...نه خود عمل!!!

    پاسخ:
    داره به جاهای خوبش میرسه تازه !!!
    من ترجیح میدم یکی دیگه به این سوال پاسخ بده
    خود یکی هم هست
    شاید وارد عمل بشه
  • باران نم نم...
  • اذیت نکنید مخاطبین رو...

    خدا رو خوش نمیاد...

    پاسخ:
    دیگه همین جوری ثابت شد !!!
  • چهل و چهار
  • خوبِ
    پاسخ:
    اوهوم 
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • خب این و خدا گفته برای موقع ضرورت
    (بعدم زدن به معنای متداولش که منظور نیست)
    ولی جایی هست توی قرآن گفته باشه بگیر بچّه ات رو بزن؟!
    همچین حقی برای والدین قائل نشده که. یا هیچ کس دیگه
    پاسخ:
    خب خدا اصلن درباره زدن همسر هم دستوری نداره ، قسمی بود که حضرت ایوب علیه السلام بابت اشتباه همسرشون خورده بود که خدا به خاطر حرمت قسم خوردن با یه دسته ی صدتایی حالا نمی دونم چه گیاهی همسرش رو بزنه!
  • چهل و چهار
  • متنتون هم قشنگ بود خیلی-----------------
    پاسخ:
    خیلیــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • البته این حرف من ربطی به این قضیهه نمی تونه داشته باشه. 
    چِرت

    پَرت

    پاسخ:
    این حرفای شر چیه می زنید آخه ؟
  • منورالفکر
  • قس علی هذا-سپاسگذارم
    ---
    ای بابا
    باران گرامی!
    میدونید که اسلام علاوه برجزییات مثل هر آیین دیگه ای ابتدا کلیات رو بحث میکنه
    مسئله ما اینه که یک جمله فلسفی در عرصه دینی رو از یک فرد مسیحی یا یهودی میخوایم بپذیریم
    یقینا به افتراق با اسلام برمیخوریم
    اگر فلسفی صرف بود این مشکل بوجود نمیومد
    ولی الان در زوایای عملی وقتی مقابل اسلام قرار میگیره آه و فغان عبارت درمیاد
    پاسخ:
    اصل جمله گرفتن که مشکلی نداره !
    یه سری مباحث هست مربوط به کلام مسیحی یا یهودی میشه که یه مربوط میشه به گرفتاری های و سوالات همون دین ، گرفتن اونا خوب نیست
    به نظرم این از اون سنخ نیست
    اینکه که کی این رو گفته که مهم نیست البته شناخت اینکه تو چه فضایی گفته می تونه کمک کننده باشه
    کلن بحث جالبی هستش
  • منورالفکر
  • اما بعد
    جسارتا شما اصول مناظره و بحث رو رعایت نمیکنید ها
    یا دز فرافکنی تون بالاس یا واقعا ذهنتون پر از شاخه های متعدد میشه حین بحث-
    ببینید
    فلسفه از منطق وام میگیره و به نظر برخی حتی ریشه.پس در عمق خودش ناظر به واقعیات هم هست
    همینطور دین.اصلا دین برای حل و راهنمایی دنیای واقعی است
    حالا ما با توجه به اصل کلیات و ناظر به واقعیات و البته توجه ویژه به غیرمسلم بودن احتمالی نویسنده
    بیایم عبارتش رو بسنجیم
    پاسخ:
    بریم بعد ...
  • منورالفکر
  • یقینا که یک عمل از دو سلول تشکیل می شه
    نیت و انجام
    خب.اسلام فرموده الاعمال بالنیات..و این رو برای چی فرموده؟مصادیقی که ازش تو ذهنم هست که پایه روایی دارن:
    الان توی فلسطین.سوریه.عراق عرصه جهاد اصغره
    شمای بانو امکان حضور ندارید.اما شوق و خواستش رو دارید.برای شما نوشته میشه که حضور در این جهاد داشتید
    شوق زیارت مزار پیامبر را دارید و به همین نحو برای شما نوشته میشه
    و
    در حالت مقابل هم حتی
    نیت یک گناه رو میکنم
    مثلا
    دزدی.فحشا.ربا.یا هرچی
    قصد میکنم امشب انجامش بدم
    اجازه ثبت پیدا نمیکنه تا انجام بشه
    اگر من منصرف شم که اصلا انگار نه خانی اومده.نه خانی رفته
    اگر انجامش بدم
    تا 7ساعت خدا اجازه ثبت نمیده.تا توبه کنم.اگر کردم که باز کانه کان لم یکن محسوب شده
    اگر نکردم و ثبت شد هم باز توبه و اینبار پاک شدن از پرونده

    این تیکه آخر ربط به بحث نداشت ولی گفتم ناقص نباشه.ببخشید
    پاسخ:
    من درباب نیت و فعل یه موردی به ذهنم رسید
    آزادی خیر هستش و حبس  شر
    زندانی کردن کسی که جرمی مرتکب شده میشه حبس کردن در صورتی که نیت حبس کننده خیر هست حالا واقعن خود فعل زندانی کردن خیر میشه آیا ؟

    اینایی که شما گفتین درست منتهی اینم هست دیگه نیست ؟
  • منورالفکر
  • خب الان یک سوال هم پیش میاد
    آیا نیت عمل شری مثل فحشا(یقینا تلقی گناه ازش داریم دیگه..حتی اگر با شاعری و لفاظی بگیم گناه نه.رضایت خاطر به عمل شر.که این ناظر به قوه اختیاره و ربطی به نتیجه که گناهه نداره)
    وقتی صورت مثالی پیدا کرد و در عالم واقع انجام شد.باز هم در همون رده نیت میمونه؟
    بنا به اون روایت قبل که عرض کردم اینطور نیست
    خدا هم نیت رو ارزش گذاری میکنه و محاسبه میکنه و هم عمل رو
    و در باب هردو بُعد هم فضای توبه رو قرار داده.هم فضای ثواب رو

    عبارت اون نویسنده که نتیجه گیریش معتقدم غلط و منفصل و لفاظی است
    میخواد از زیر بار کلمه گناه دربره
    درحالی که جهانش سخت تر از اعتقادات ماست
    اون تصور میکنه نیت شره که عقاب داره و نیت نیک ثواب
    ولی
    ما میدونیم که نیت نیک ثواب داره
    نیت شر عقابی نداره

    عمل نیک ثواب داره
    عمل شر هم عقاب
    +
    یقینا مواردی هم هست که نیت موجب عدم ثبت عمل میشه.مثل ریا در مستحبات یا واجبات حتی
    و
    یا برعکس طرف اخلاص شدید داره.واقعا میخواد کار خوب بکنه.خرابکاری میشه.عمل خراب میشه.خدا رفع و رجوعش میکنه
    اینها هم استثنائات بحث کلی ماست
    واضحه که نمیشه قاعده صادر کرد براساس استثنائات!
    کاری که شما توی مثالهاتون میکنید
    کسی که خدارو به دلیل جهل قاصرنشناخته وبالطبع احکامی هم بلد نیست.یقینا عقابی نداره مگر به حق الناس
    ملحد تبتی هم قتل بکنه.عقاب داره.زنا بکنه عقاب داره
    چون اینها در دایره اخلاقیات صرف بشری هم مذمومه و طرف بهش عالمه ولی اگه ربا رو نشناسه و درهمین حال هم بمیره خب بخشیده میشه
    و اگر بعدها بشناسه که موظفه پاکسازی و توبه کنه

    بحث زن و کتک والدین و این حرفها هم نیازی به مطرح کردنش نیست.چون اینا جزییات ان.خودمم بدجور جزیی هم حرف زدم
    پاسخ:
    من که توضیحاتم رو نوشتم دیگه
    تقریبن حرفام رو زدم تو جواب کامنت قبلی ها
    اگه نکته ای تو این متن مونده جواب ندادم بگید
  • منورالفکر
  • اصلا مطمئن نیستم منظورمو رسونده باشم متاسفانه-

    فقط یه نکته که بدجور بچشمم اومد جز اینکه پذیرش عبارت این نویسنده
    آثار ملتهب و نادرستی داره
    بحث قوه اختیاره که اون بعنوان صورت مثالی نیت تصورش میکنه و یعنی اصلا نتیجه گیریش هم متوقف در بخش نیت میمونه و اصلا از کنار لکه بزرگی به اسم عمل می گذره.این یه فرافکنی فاحشه

    شما قبل نیت
    حدفاصل نیت تا عمل
    یه مغز متفکر دارید به اسم اختیار
    بعد عمل هم یه ترمز گیر به اسم وجدان

    کششی که تورو وادار میکنه توی قلبت شوق زیارت اربعین کنی
    یا تورو وادار به فکر کردن به انجام زنا میکنه
    تحت قوه اختیارته
    همون رضایت خاطر به درست یا نادرست
    بعد هم همین اختیار نیت تورو تداوم میده یا منقطع میکنه از عرصه عمل

    وقتی هم عمل انجام شد.دیگه از قوه اختیار خارج میشه.یک صورت مثالی پیدا میکنه.یک واقعیت خارجی میشه

    پس یقینا اسم دیگه ای خواهد داشت و قوانین دیگه ای جدا ازون چه وقتی درونت بود شاملش میشد

    ولی این نویسنده میخواد حتی وقتی انجام شد.از زیر بارش دربره و توی همون حالت میانی اختیار نگهش داره
    این تعبیر شاعرانه است نه فلسفی
    پاسخ:
    شما خیلی زود میرید سمت نتیجه ای که پیش میاد
    فارغ از نتیجه ای که بدست میاد بهتر میشه بحث کرد
    بدون حضور خدا
    جایی نرو
    به خیالت که به آبادی میرسی ...؟
    نه رفیق ...

    چراغی که در سیاهی می درخشد
    چشم گرگ است ...
    پاسخ:
    شایدم کور سوی امید 
  • منورالفکر
  • شما خیلی زود میرید سمت نتیجه ای که پیش میاد
    فارغ از نتیجه ای که بدست میاد بهتر میشه بحث کرد

    من که اصلا اشاره ای به نتیجه ای که میتونه بدنبال بیاره عبارتش نکردم
    منظورتون چیه؟

    حبس و...
    زمینه بحث اشتباهه
    این عبارت داره یه قاعده کلی صادر میکنه
    کلا معتقد به یکی بودن ساحت عمل و نیته
    و
    شما وقتی میخواید بگید شاید درست باشه
    روی مصداق ها بحث میکنید

    ما هم باید کلی بحث کنیم
    مصداق ها مدخل بحث نیستن.مثال برای تفهیم بهترن
    اگه بنا به مصداق بخواید قاعده رو بحث کنید.بخطامیره
    پاسخ:
    آثار ملتهب و نادرستی داره!!!
    این آثار به خاطر نتیجه ای که پیش فرض گرفته شده باشه دیگه !

    آبلارد خودش از یه مصداق رسیده به این نتیجه تقریبن !
    ولی مشکل اصلی اش به نظر من این بوده که نتونسته جواب این سوال رو بده!
    آیا حرام ها به ذات شر هستن یا نه چون دین گفته شر هستن ؟
    این که مصداق نیست یه سوال پرسیدم
  • منورالفکر
  • و از نظرمن این عبارت از اون دست جملات که شما میفرمایید نیست
    پذیرشش تناقض داره با تعریفات دین اسلام
    هرچند روح حاکم بر تفسیری که کرده، فرادینی هم هست
    یعنی انکار دوساحتی بودن نیت و عمل میتونه برای همه قابل فهم و رد یا پذیرش باشه
    وقتی پذیرفته شد.دین میاد وسط چون نتایج عارض ازطرزتفکر وتلقیش آسیب داره
    پاسخ:
    من که نگفتم بپذیرید
    میگم از سنخی هست که می تونه مطرح بشه تو اسلام هم
    رد و قبول نکردم
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • از کنجکاوی مردیم. خُب جواب سوال رو بگید خودتون.
    من که از این بحثا سری در نمیارم. 

    شر و ور نبود. درست گفتم. 
    پاسخ:
    نه !
    لازم نیست خونده باشید چیزی رو ، هر چند کمک کننده است منتهی شما کمی تأمل کنید به هر چی رسیدید بنویسیدش
  • منورالفکر
  • خب اونم اشتباه کرده!که از مصداق به این نتیجه رسیده

    آیا حرام ها به ذات شر هستن یا نه چون دین گفته شر هستن ؟
    این رو نپرسیده بودید!

    هرچندبنظر من گیر کارش این نیست
    ولی
    جواب شما همون نسبی که اون اول گفتم
    و
    البته کمی متفاوت

    حرام و شر ربطی بهم دارند؟
    از دو قبیله جدا ولی هم مسیرند

    حرمت دارند برخی اعمال چون خدا گفته
    و
    شر هستند چون مخرب اند

    یا مخرب جسم.یا روح.یا فرد.یا جامعه.یا اخلاق.یا....

    برخی اعمال حرمت دارند هرچند بظاهر مادی ممکنه تخریب هم نداشته باشن.اینجا فقط چون دستورحرمت داره

    زمینه ای که این حرف ازش برخاسته اینجا کمی خودش رو نشون میده
    این آدم میخواد منکر واژه و معنای گناه بشه و خیال مردم رو راحت کنه
    پس این آدم اعتقادی به سرسپردگی خدا نداره که بخواد حرام رو درک کنه ویا بپذیره
    بخصوص اگه از اون دسته باشه که ظاهر مخرب نداره

    پاسخ:
    به نظر من گیر کارش همونجاست پس واسه چی این رو گفته :
    زیرا افعال فی نفسه خیر یا شر نیستند و آنچه مهم است نیت اوست.

    حرام و شر ربطی به هم ندارن ؟ دلیل !!!
    یعنی هر مخربی شر نیست ؟
  • سما بانو
  • بنده هم با پلک شیشه ای موافقم
    بعداز ظهری اومدم حرفی بزنم وقتی کامنتا رو خوندم کامل پشیمون شدم 
    دیدم نه بابا اینجا جای حرف زدن من نیست
    پاسخ:
    پلک که گفتن خودشون با حرف خودشون موافق نیستن
  • منورالفکر
  • فکرمیکنم این مسائل خیلی پیش تر ها توسط فلاسفه ما بحث شده!

    بحث صورت ظاهری و نمیدونم چیه اعمال.
    بحث خیر وشر
    بحث نیت و عمل
    بحث عقاب و ثواب
    اینا همه کهنه بحثن و دارای پاسخ

    البته برام  چون واضحه بوده دنبال مطالعه ش نرفتم ولی از گوشه کنار فهمیدم که اینا حل شده قبلا

    نمیدونم دیگه
    پاسخ:
    شایدم شده باشه
    ما که دنبال کتاب نوشتن در این باره نیستیم
    مهم اینه که خودمون جوابش رو نمی دونیم و مراجعه هم نکردیم

    الان موضوع و جوابش واضح هست ؟
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • با عذرخواهی از محضر جناب نویسنده.

    سما بانو :

    ولی من با حرف خودم موافق نیستم. 
    ولی الان نیست موقع امتحان و استرسه تمرکز و وقت برای فکر کردم ندارم. (حالا البته ممکن در حالت عادی م چیز خاصی به ذهنم نمیرسید.)
    پاسخ:
    ببخشید مزاحم درس خوندناتون میشم 
  • منورالفکر
  • بهرحال
    شخصا تصمیم گرفتم این جمله رو بنویسم
    و
    بعدا سرفرصت بشینم به چالش بکشمش
    و
    شاید ازش یه رساله ای.مقاله ای.یاداشتی.تهش یه پستی دراومد...

    جمله مغز راه اندازی بود
    ممنون
    پاسخ:
    این بهتر شد
  • منور الفکر
  • هر حرامی شر نیست
    پاسخ:
    دلیل هم دارید
    هر چی باشه من قبول می کنم ها
    هم عقلی هم نقلی
  • منور الفکر
  • یعنی منتظر بودید تشکر کنم؟!
    خب می گفتید!
    ---
    کدوم سوال و جواب الان واضح هست یانه؟
    پاسخ:
    شر و خیر بودن حرام و نسبتش با نیت
  • منور الفکر
  • 1-افعال انسان نمی تواند او را نزد خداوند خوب یا بد جلوه دهد;
    2-زیرا، افعال فی نفسه خیر یا شر نیستند
    3-آنچه مهم است نیت اوست.
    4-گناه یک فعل نیست
    5-بلکه،رضایت خاطر انسان به چیزی نادرست است
    ---------
    شما بگید چه نتیجه ای میخواد بگیره؟
    هدفش چیه از این چینش؟
    پاسخ:
    من چی کار به اون دارم !!!
    من یه سوال دارم دنبال جوابشم هستم
  • منور الفکر
  • این طور بنظر میرسه!
    چون موارد نقض داره نمیتونیم کلی بگیم هر حرامی شره
    ممکنه حرام باشه ولی صورت شری نداشته باشه.نمیدونم میشه صورت خیر داشته باشه یا نه ولی یقینا میتونه خنثی باشه
    پاسخ:
    این رو که فهمیدم گفتید اون یکی که پرسیدم رو بگید:
    یعنی هر مخربی شر نیست ؟
  • منور الفکر
  • شر و خیر بودن حرام و نسبتش با نیت

    این دقیقا همونه ها!
    از یه زاویه دیگه البته

    خب من نظرمو گفتم دیگه

    حرام یعنی حرمت داره
    کی گذاشته این حرمتو؟خدا
    کی مشخص میشه چرا حرمت داره یه کاری؟قیامت
    میتونه یه حرام صورت خیر یا خنثی داشته باشه؟یعنی بنظر کارخوب یا حداقل بی ضرری بیاد ولی خدا حرامش کرده باشه؟بله.ما از حکمت خیلی از باید نبایدای خدا بیخبریم
    عقل بشری میتونه چون صرفا ظاهر خیر یا خنثی ای داره بگه پس حرام بودنش بیخوده؟نه.چون ما شارع نیستیم.چون این یه حق محفوظ برای خداس
    ---
    یه چیزی
    میگم
    نکنه شر و خیر مراتب دارن؟
    یعنی برای تشخیص خیر بودن یا شر بودن یه عمل
    از مراتب و مراحلش استنباط میشه؟هوم؟

    پاسخ:
    من خسته شدم
    امشب زیاد حوصله ندارم تا فرداشب ان شاء الله
  • منور الفکر
  • مخرب رو از کجا آوردید؟
    چرا میذاریدش کنار شر؟
    از حرام وشر دراومدیم؟
    شما اثر حرام رو گذاشتید کنار خود شر؟
    باید اثر حرام رو گذاشت کنار اثر شر؟
    اثر شر چیه؟تخریب؟
    اگه این باشه یعنی یکی ان!
    پاسخ:
    این رو شما نوشتید ها!


    شر هستند چون مخرب اند

    یا مخرب جسم.یا روح.یا فرد.یا جامعه.یا اخلاق.یا...."
  • منور الفکر
  • یادم افتاد

    هر شری مخربه
    ولی هر حرامی مخرب نیست پس شر نیست
    اینو من گفتم
    ولی الان بنظرم یه جوری میاد

    چقدر پیچیده شد
    از یه طرف نگاش کردم این بنظرم اومد
    از یه طرف دیگه نگاه میکنم درست نیست
    پاسخ:
    خوبه
    به نتیجه ی جدیدی نرسیدید ؟

    Oo
  • منور الفکر
  • خسته نباشید و پوزش هم

    بذارید بعد از اینکه به چالش کشیدمش ایشالا
    اینجوری همش دورمیزنیم انگار
    پاسخ:
    خواهش

    همین طوره
    بسم رب الشهداء و الصدیقین

    سلام علیکم
    خدارا شاکریم که گروهی دور هم جمع شدیم تا قدمی برای شهید مدافع حرم محمدحسین مرادی برداریم.
    لطفا در این راه حامی ، کنار و پشتیبان ما باشید.
    اجر شما با شهدا.
    پاسخ:
    سلام
    با شهدا محشور شید ان شاء الله
  • بــُگــذار گـمنــامـ بمـــانـَـم
  • هعی...

    یاد روزهای برفی به خیر ... همون روزایی که دو طرف جاده های شهرمون به ارتفاع بلند سانتی، متر حتی! برف میبارید و گلوله برفی هایی که به هم درس ها از زاویه ی مناسب هدیه میکردیم ... و البته سوزش دست بعدش ... هیچ دستکشی جواب نمیداد لامصب ... داستان همین درد فراقه ... هیچ چیزی دواش نمیشه ! امید وصل ...
    پاسخ:
    ان شاء الله امسال یه برف درست و حسابی بیاد
    دلمون باهاش قنج بره
  • ashke parastooo
  • اقا جان
    می ترسم روزی که بیایی
    قلبم به احترامت بایستد
    I am afraid that one day come
    ...Ahtramt my heart stops

    پاسخ:
    چقد این قشنگ بود
    فقط انگلیسشم همین جور معنای ایستادن افاده میشه
  • ارکیده صورتی
  • وااای چه نی نی خوشگل و نازی!!!!
    خیــــــــــــــــــــــلی نازه!
    پاسخ:
     ه ه 
  • منورالفکر
  • اصلا فرصت فکرکردن پیدا نکردم
    درس ها نمیگذارند
    از برنامه چسبانده به دیوار هم عقبیم
    مثل همیشه-

    این کودک حسابی گرم پوشیده تواین سرما!
    درحال قدم زدنه؟
    اومده فقط یه نظارتی بکنه؟
    پاسخ:
    خب به همون درس خوندن ادامه بدید
    تا فرصت بعدی

    نه نشسته ها!
    نظارت جالب بود
  • منورالفکر
  • اینجا هرچه سفیدتر میشود و خلوت تر
    آرامتر میشود...
    و
    همیشه وقتی
    زیادی آرام است کسی
    یعنی
    طوفان دارد برمی خیزد...
    پاسخ:
    نه خبری نیست :)
  • پلڪــــ شیشـہ اے
  • چه قدر عالی ...
    شب طوفانی ما رو آروم کرد حسابی ...
    دم تون گرم
    پاسخ:
    :)
    احساس شعف بسیار
  • سبک مطهر ..
  • سلام
    ترجیح میدم دیگه نظرات دیگران نخونم-
     پائین ب بالا
    بالا ب پائین

    از متن هم هچ برداشت جذابی نداشتم


    پاسخ:
    سلام
    بهله مشکلش حل شده ها
    ثابت یه جوری موند!!!

    خوبه
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • آخی پاهاشو! چجوری هم آدمو نگاه میکنه
    پاسخ:
    اینجوری ه ه 
  • وخدایی که دراین نزدیکیست ..!
  • http://bayanbox.ir/view/5944319787774691898/n0023-000.jpg
    پاسخ:
    قلب سنگی شنیده بودم
    پای سنگی نه !
    سلام


    امامت ولی عصر بر عاشقان مبارک....


    خیلی خیلی زیبا....ولی میپوشوندیش که سرما نخوره ....بسیار عالی
    پاسخ:
    سلام
    بر شما هم مبارک باشه
    آخ آخ
    هر چی بهش میگم بیا لباس بپوش گوش نمی کنه که !
    بچه است دیگه ؛ فک می کنه الان اینجوری خوشگل

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    تجدید کد امنیتی